Tijdens een inspiratie-bijeenkomst over relaties leerde ik 4 belangrijke elementen in een relatie kennen. Deze elementen heb ik vanaf dat moment meegenomen in mijn werk als coach. Echter had ik het gevoel dat er nog iets ontbrak. En zoals dat bij mij werkt ben ik vanaf toen gaan zoeken naar de ontbrekende schakel.
Inmiddels heb ik de ontbrekende schakels gevonden. En daarmee is er een nieuw model geboren wat ik veel en vaak gebruik in de praktijk.
De elementen heb ik aangevuld. En daarmee is de bloem als metafoor geboren.
Een bloem begint bij een bloembol of zaadje, het begin van een relatie/ verbinding.
Tijdens de eerste sessie wordt deze ontmoeting, deze bloembol, het zaadje uitgebreid besproken. Wat ontstond daar? Wat was de 'vonk'?
Ook besteden we hier aandacht aan de 'partners' in de relatie. Wat brengt een ieder mee in deze bloembol? De aanwezige bagage is bijvoorbeeld: achtergronden, familiegeschiedenis, overtuigingen, ervaringen, etc. Allemaal onderdeel van de basis (het zaadje) voor deze relatie.
Vervolgens gaan we naar de steel van de bloem, de ontwikkeling van de relatie.
Wat is de geschiedenis van de relatie? Wat is er allemaal gebeurd? De hoogte en dieptepunten, de mogelijkheden en onmogelijkheden. Ook hier nemen we de bagage van iedere betrokkene in deze relatie weer mee.
En dan gaan we de bloem ontdekken. De bloem bevat 5 elementen. Het hart en de bloemblaadjes.
Om alvast kennis te maken met deze elementen zet ik ze hier alvast op een rijtje:
- het hart, de kern
- liefde en/of genegenheid
- vriendschap
- samenwerking
- diepere verbinding (intimiteit wanneer het over liefdesrelaties gaat)
Tijdens de workshop ga je van de bloembol, via de steel naar de bloem.
Je krijgt inzicht in het ontstaan, de groei en de potentie van de relatie.
Bij deze metafoor is een bijbehorende spelvorm met 45 vragenkaarten, een actiepunten- en een 'te-doen'- lijst.
En na de workshop kun je deze metafoor direct toepassen in jouw eigen praktijk.
Wil je deze tool ook in jouw praktijk gebruiken? (of voor jezelf)?
meld je dan aan